Hospitality als lifestyle
Hospitality als lifestyle een eye-opener?
Recent zijn wij erachter gekomen dat wat voor ons vanzelfsprekend is voor een ander een nieuwe, verrassende eye-opener kunnen zijn. Blijkbaar zit hospitality als lifestyle in onze genen. Gastvrijheid, we ‘leven’ het, en het lijkt zo makkelijk als je er niet bij stil staat.
Snel de klik maken
Want hoe komt het, dat we snel die klik maken met een ander? Hoe komt het dat onze klanten ons voor langere tijd bij zich willen hebben en heel loyaal zijn? En waarom krijgen wij het dan toch ook vaak voor elkaar om zelf als ‘leuke klant en gast’ gezien te worden?
Geef aandacht
Daar hebben we over nagedacht. En het lijkt te simpel, maar het is blijkbaar o zo moeilijk in de huidige tijd: Laat jezelf los, en luister gewoon naar een ander. Geef aandacht. Niet omdat je dat moet, maar omdat je het echt leuk vindt. En dan komt de magie los. Dan draait het niet meer om een transactie, maar om gewoon gastvrijheid naar de ander. Aandacht.
aan·dacht(de; v(m)) 1oplettendheid, belangstelling: de aandacht trekken opvallen; de aandacht vestigen op
Aandacht is het cognitief proces van het gericht waarnemen van de omgeving. Aandacht wordt soms ook opgevat als het toekennen van verwerkingscapaciteit. Het is verwant aan begrippen als: alertheid, concentratie en selectief verwerken van informatie. Voorbeelden zijn het naar iemand luisteren in een drukke omgeving, het kijken naar een spannende film op de televisie, of het geconcentreerd volgen van de bal door een tennisspeler.