Hoteliers: kom écht los van de boekingssites door je medewerkers beter op te leiden!
Graag neem ik je mee in de volgende situatieschets en ik wil je vragen om bij jezelf na te gaan, of je echt 100% zeker bent dat dit niet ook bij jou gebeurt.
Recent wilde ik een kamer boeken in een hotel.
Ik kijk even op de site van het hotel zelf, omdat ik graag de hotels zelf steun, en liever niet de externe boekingssites. Los van het feit dat deze jullie veel commissie vragen, hebben ze zichzelf niet echt populair gemaakt in de afgelopen maanden.
Op de site van het hotel staat een prijs, die ik vergelijk met een externe boekingssite. Die laatste blijkt aanmerkelijk lager te zijn. Omdat ik niet klakkeloos dan toch voor die boekingssite wil gaan, en het hotel graag de mogelijkheid wil geven om mij direct in te boeken, bel ik op.
Zo staat het in het systeem
Ik krijg een dame van het reserveringskantoor aan de lijn en leg de situatie uit en ik voeg zelfs toe dat ik deze extra moeite neem, omdat ik henzelf de omzet gun en niet een externe partij.
“Nee, helaas kan ik niets aan onze prijs doen. Zo staat het in het systeem.”
– “Maar nu ga ik via die andere site boeken en dan krijgen jullie uiteindelijk én minder omdat het een lagere prijs is, én jullie dragen ook nog eens een enorme commissie af.”
“Klopt, maar dit is alles wat ik kan doen.”
Nog heel even heb ik het geprobeerd, maar het lukte me echt niet. En heb vervolgens geboekt via de boekingssite… met pijn in m’n hart. En onbegrip, teleurstelling en een beetje boosheid.
Ik stond al in de lobby!
En dit is niet de eerste keer. Een paar maanden geleden overkwam me hetzelfde, maar dan toen ik als ‘walk-in’ het hotel inliep. Toen heb ik in het bijzijn van de receptioniste geboekt via een externe site, omdat het financieel nadeliger zou zijn om bij het hotel zelf te boeken. En ik stond al IN DE LOBBY!
Met één druk op de knop kreeg ik 56 euro korting per nacht voor dezelfde kamer en hetzelfde ontbijt.
En geloof me: ik heb echt niet veel sympathie voor die boekingssites. Sterker nog, velen om mij heen ook niet. Wij willen júllie steunen. Maar help ons daarbij dan!
Protocollen en richtlijnen
Want dit verhaal hoor ik echt té vaak. Ik snap dat er ‘protocollen’ zijn en ‘richtlijnen’ waar je je als hotel aan moet/wil houden. Maar dit is echt je gasten van je afduwen. Waardoor je omzet misloopt, extra kosten maakt en waar de boekingssites van profiteren. En op deze manier houden we het samen allemaal in stand.
Geef mandaat en wakker creativiteit aan
Weet: uiteindelijk bepaal jij zelf je prijzen en kun je je medewerkers leren om op de beste manier met dit soort gasten en situaties om te gaan. Geef je medewerkers mandaat, laat ze oprecht luisteren, wakker hun creativiteit aan om íets te doen om het prijsverschil te verklaren of recht te trekken.
Neem de regie en leid je medewerkers dus op! Waardoor ‘wij’ ons speciaal en gewaardeerd voelen door deze extra moeite en we jullie helpen aan nog meer directe boekingen.
En het loont de moeite want: Direct bij het hotel boeken wint fors aan populariteit. Lees hier het artikel op Hospitality Management.